Thailand december 2007 - januari 2008

I slutet av 2007 reste vår yngsta dotter Mikaela till Thailand för att tillsammans med en kompis arbeta som voluntär under  några veckor på ett barnhem ca. 20 mil norr om Bangkok.

Resten av familjen planerade in en semester i Thailand under jul och nyår.  Vi bokade  först några nätter på ett ganska enkelt hotell i Bangkok. När vi kom ned slog värmen och fukten mot oss som en väg. Vi hade ett dygn på oss innan vi skulle sammanstråla med flickorna som skulle komma med buss norrifrån. Vi skulle sedan efter några dagar i Bangkok flyga ned till Kata beach i Phuket.

Dagen efter skulle Mikaelas kompis föräldrar komma ned för vidare resa med sin dotter till Phuket. Vi fick dock ett telefonsamtal som förändrade planerna. Mikaelas kompis var på sjukhus med någon infektion. Föttterna var svullna och alldeles blå.

Vi ändrade våra planer och hyrde en bil med chaufför. Morgonen efter startade vi tidigt.

Utsikt från hotellet

När vi körde ut ur Bangkok såg vi hur udda det var med julskyltning i ett tropiskt klimat.

När vi kom upp till Kanchanaburi där sjukhuset skulle ligga hamnade vi först på fel sjukhus. Det var tur att vår thailändske chaufför kunde hjälpa oss med språket så vi hittade rätt till slut.

Sjukrummet såg förvånansvärt hyggligt ut . Vet i och för sig inte vad jag väntat mig. Ibland har man nog en del fördomar. Läkaren ville först inte släppa sin patient. Vi fick lova att kontakta läkare i Bangkok när vi kom fram.

Infektionen i fötterna berodde på en mängd myggbett.

Innan vi åkte tillbaks till Bangkok så åkte vi till barnhemmet för att hämta bagaget. Huset de bott i såg trevligt ut men det låg precis vid en flod med angränsande frodig grönska. Därav mängden mygg.

Väl tillbaks i Bangkok fick vi några dagar med utflykter, shopping och god mat. Vi inledde med shopping på  varuhuset MBK.

Mah boon khrong center eller MBK Center är ett välkänt, enormt stort varuhus i centrala Bangkok. Hät ryms 2.500 butiker fördelade på åtta våningar. Här kan man köpa kläder, väskor, skor, DVD, CD-skivor med mer. Mycket är piratkopierat.

Att besöka Grand Palace med Wat Phra Kaew var ett absolut måste. Första gången vi var där vare redan 1986 men då utan guide. Då missar man mycket information om vad man ser och historien bakom.

Grand Palace enorma palatsområde  nästa 220.000 kvadratmeter stort omgivet av nästan två kilometer långa murar. På området ligger flera statliga myndigheter. Bland andra det Thailändska krigsministeriet.

Grand Palace byggdes år 1782 av kung Rama I. Målsättningen var att bygga ett palats som slog allt som byggts tidigare. Besökaren kan beskåda en unik arkitektur och minst sagt överdådiga utsmyckningar, med gott om guld och juveler.

Utsmyckningarna avbildar ofta djur, som lejon, fåglar och ormar eller gestaltningar av blandningar mellan människa och djur.

Inne på palatsområdet finns Wat Phra Kaew, det allra heligaste av Thailands tempel. Templet uppfördes för att hysa Smaragdbuddhan, den absolut viktigaste avbildningen av Buddha inom den thailändska buddhismen. Smaragdbuddhan är ca 70 centimeter hög och framställd ur ett enda stycke jade.

Smaragdbuddhan är smid ur ett enda stycke Jadesten och sägs härstamma från år 1434. Statyn byter kläder 3 gånger per år för att symbolisera Thailands 3 årstider och klädbytet utförs alltid av någon ur kungafamiljen.

En perfekt imitation av demonernas dans.

Templets utsida pryds av vackra väggmålningar som skildrar Ramakienberättelsen. Ramakien är den thailändska motsvarigheten av det fornindiska eposet Ramayana. Det är en berättelse om det godas triumf över det onda. Hjälten Rama är ett dygdemönster och den idealiska kungen. Den onde är demonkungen Tosakan, en tragisk figur men med stor värdighet. Berättelsen tros ha skapats under 1400-talet då thailändare ockuperade Angkor.

Genom Bangkok flyter den enorma Chao Praya floden, som är 370 kilometer lång. Chao Phraya bildas i norr i Nakhon Sawan där de två floderna Ping och Nan flyter samman. Den rinner söderut och mynnar, via ett omfattande deltasystem, ut i Thailandviken 40 kilometer söder om Bangkok.

Floden spelar en väldigt vital roll för Bangkok som stad och otaliga människor lever som i symbios med floden. Floden kantas av såväl båtar som hus och på floden finns flera så kallade flytande marknader, som erbjuder frukt, grönsaker, kryddor etc.

Många av stadens sevärdheter ligger längs med floden. Man kan se magnifika Grand Palace, Bangkoks äldsta och förnämligaste tempel Wat Pho samt Wat Arun.

Det är billigt att åka flodbåt i förhållande till övriga färdmedel, samtidigt som man tar sig fort framåt. Det finns dock så pass mycket att utforska längs med floden att det lönar sig att spendera tid på att se Bangkok från flodsidan.

Trafiken från floden in mot Grand Palace med W<at Phra Keo var intensiv. Det är ett av Bangkoks mest besökta turistmål.

En annan del av staden som är fylld med turister är Khao San Road. En stor del av besökarna är backpackers som lockas av billigt boende, restauranger och ett intensivt nattliv.

Efter lite småshoppande slog vi oss ned på en av de små gaturestaurangerna för en mål thaimat.

Så var det dags att byta ort. Vi checkade ut och tog oss till inrikesflygplatsen Don Mueang för vidare transport ned till Phuket och Kata Beach.

Vi var inbokade på Mom Tri´s Boathouse. Boathouse har utan tvekan det bästa läget på Kata Beach långt från allt liv och rörelse på gatan.. Undangömt i hörnet med stora träd i skuggan och bra restauranger att äta på.

Litet, personligt och exklusivt på ett avslappat, trevligt sätt. Perfekt läge, direkt på stranden och fantastisk service från de som ansvarar för hotellets solstolar på stranden. Bekväma rum, underbar frukost och goda middagar.

Utsikten över Katabukten från restaurang och pool var fantastisk. Att sitta i skuggan med en fruktdrink och se ut över havet och stranden var verkligen avkopplande efter de hektiska dagarna i Bangkok.

Boathouse är känt för sin personliga och exklusiva service, sin fantastiska restaurang och dess vinkällare. Vinkällaren har ett flertal gånger fått pris som sydöstra asiens bästa.

Att sitta med en drink i baren och se den fantastiska solnedgången är verkligen en upplevelse utöver det vanliga.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.

En av dagarna promenerade vi över till Kata Noi, nästa strand. På vägen såg vi de evakueringskyltar som satts upp efter Tsunamin. Kata Noi Beach är en av öns finaste stränder med ljus finkornig sand.

Där prövade de yngre i familjen på paragliding.

Kvällarna i Kata följde ett visst mönster. Först att finna den bästa restaurangen, äta och sedan upp på gatan för småshopping.

Om man kände för att röra sig lite i värmen så var den 18-håls mnigolfbanan på Dino Park ett bra alternativ.

Banan ligger inbäddad i en konstgjor park med plastmodeller över förhistoriska djur.

Ganska så kitschigt men minigolfen var kul. Även om minigolf inte är speciellt krävande så flödade svetten i värmen.

Efter kvällens övningar var det skönt att komma tillbaks till Boathouse för en "eftersläckare"!

Eftersom vi åkte över jul och nyår så firades julen på Boathouse. Det var inga jultraditioner som vi kände igen men lite julsånger blev det.

Julmaten bestod av grillat i alla dess former, kött, fisk, lamm etc. Efteråt så vankades ett enormt dessertbord. Som avslutning delades det ut pikétröjor till alla gäster.

Tillsammans med nåra goda vänner som var nere i Phuket samtidigt som vi  hyrde vi en privat speedboat för en dag.

Vi hade inte något specifikt mål men hann med stora delar av den Andamanska sjön under dagen. Totalt gick det ca. 600 liter bensin.

Först åkte vi norrut förbi flera traditionella utflyktmål som Khao Phing Kan, "James Bond Island" och sjözigenarbyn.
Sjözigenarna kallar sig själva Moken. Moken kallas även för havsfararfolket, en allmän term som gäller för ett antal folk i sydöstra Asien.
Deras kunskaper om havet ger dem möjlighet att leva på djur och växter genom att använda enkla verktyg såsom nät och spjut. Vad som inte förbrukas torkas ovanpå deras båtar och används sedan för att byta tills sig förnödenheter på lokala marknader.

En del av de burmesiska Moken är fortfarande ett nomadfolk som seglar omkring på havet större delen av sitt liv i små handgjorda träbåtar som kallas Kabang. De tjänar inte bara som transport utan också som kök, sovrum och vardagsrum.

Efter varit runt i de norra delarna åkte vi mot Krabi där vi steg iland på Phra Nang-stranden. Där finns ett verkligt udda tempel. Fiskarna i Phra Nang tror att i grottan är den andliga boningen för en gudinna. Innan det trotsar det förrädiska Andamanska havet ber fiskarna och ibland erbjuder henne gåvor i form av stora erektioner i utbyte mot lycka och / eller fertilitet.

Stranden är väldigt fin med vit sand och det är tämligen långgrunt. Vattentemperaturen låg runt 26-27 grader och inbjöd till bad.

Efter det vi spenderat ett par timmar på Pra Nangstranden så for vi vidare till Phi Phi Islands där vi åt lunch. Phi Phi drabbades hårt av Tsunamin och vi såg fortfarande rester av förödelsen. De flesta affärer och restauranger låg i tillfälliga skjul.

En sån här solig dag var det dock inget problem att äta lunch vid ett bord under en markis på stranden.

Som lunchunderhållning kunde man betrakta turister som åkte paraglide i bukten utanför.

Efter sol, lunch och bad så bestämde vi oss för att åka tillbaks mot Phuket innan timman blev för sen.

På vägen tillbaks stötte vi på en flock delfiner som lekfullt simmade runt båten. Delfiner når höga hastigheter när de simmar, ibland upp till 55 km i timmen.   De har förmåga att dyka 15 minuter till ett djup av 300 meter under vattenytan, men vanligtvis dyker de bara några minuter. Delfiner är även kända för att de simmar i närheten av fartyg för att "rida" på vågen.

Dessa djur har ett socialt beteende och lever i grupper. För att kommunicera använder de olika ljud eller håller kroppskontakt med varandra. Om deras flock blir attackerad bildar de friska vuxna delfinerna en ring runt de små delfinerna, de sårade och de gamla, som skulle bli ett lätt byte för en hungrig jägare. På så sätt kommer inte de anfallande djuren åt dem. Mindre delfiner har till och med förmåga att döda större hajar tillsammans genom att kollidera med dem.

Lagom före nyår flög vi upp till Bangkok igen. Den här gången tog vi in på LeBua at State Tower som är ett modernt svithotell nära Chao Praya floden. Hotellet har en av Bankoks högst belägna restauranger. Den ligger på en terrass på 65 våningen.

Våra sviter låg på 64 våningen och hade balkonger. För att få nyckel till balkongen fick man skriva på ett avtal där hotellet frånskriver sig ansvaret för olyckor. På nyårsafton var det ganska fantastiskt att se ner på fyrverkerierna.

Nere på första våningen låg pool och Spa väl avskilt från trafiken utanför av en mur. Det var väldigt skönt att efter ha varit ute i den larmande staden koppla av vid poolen med en kall öl och sol och bad.

Ett par dagar efter nyåret så var det dags för hemfärd. Hotellet ordnade transport till flygplatsen.